Blog Archive

Sabtu, 4 Jun 2011

Yang Patah Akan Tumbuh... Insha Allah :)




...Hari ini, besok atau semalam takkan sama... ...Apa yang kita hadapi hari ini, merupakan pelajaran untuk hari esok... ...Dan apa yang kita hadapi hari esok, adalah jalan untuk kita mencipta masa depan...
=====================================

Kakak tak tahu, apa yang pernah kakak berikan kepada kalian cukup atau tidak. Kakak berikan seadanya, apa yang kakak ada. Sejak kalian datang, kakak berusaha lebih untuk memberikan yang terbaik. Tapi sekarang, kalian nekad... dan kalian rasa itu keputusan yang terbaik yang kalian lakukan. Hmm... sudah dewasa sekali kalian membuat keputusan.

Bismillahi rohmanirrohim...

Ingat adik-adik didikkanku...

Dunia di hadapan tak semudah yang kalian bayangkan. Terbiasakah kalian dengan jelingan manja wanita yang menggoda? terbiasakah kalian dengan tegukan arak yang hina? terbiasakah kalian dengan pergaulan bebas antara jantina?

ah... Kalian yang kakak kenal terlalu suci... Tapi... Kalian tetaplah anak muda yang kata orang "darah muda yang meluap-luap"


Adik-adik didikkanku...

Tak sempat kakak curahkan semua yang kakak ada pada kalian. Kerana sekarang kalian pergi membawa emosi dan cita-cita nan tinggi. Adik-adik... Bukankah sering kakak ingatkan, tidak semua yang kita minta akan langsung Allah berikan saat itu juga? Jika tidak Allah tunda sedikit lebih lama, mungkin Allah kabulkan saat kita di syurga... Namun kini kalian....?

Adik-adik didikanku...

Jalan telah kalian pilih, pilihan telah kalian buat dan kini lepaslah segala tanggungjawab kakak. Kakak berharap, jika tidak semua, maka ada sedikit celoteh kakak yang kalian ingat dan simpan di memori. Tidak layakkah kakak untuk kalian kenang?

Adik-adik didikkanku yang dikasihi...

Jika saat kalian bersama kakak, makan senang, tidur tenang, semua cukup tersedia... Namun kini kalian berhadapan dengan 1001 kesusuhan, maka jangan lupa untuk sentiasa berdoa dan minta pertolongan Allah swt. Dia akan sentiasa bersama dengan orang-orang beriman. Kakak tahu, kalian mungkin tidak akan membaca tulisan ini. Namun, Ada doa yang terus kakak lantunkan supaya kalian berjaya dan raih cita-cita yang sering kali kalian sebut-sebutkan.

Ingat, jika menjadi ulama, jadilah ulama yang takut kepada Allah swt. Jika menjadi seorang mufti maka jadilah mufti yang takut kepada Allah swt. Hatta nanti kalian menjadi seorang raja atau menteri sekalipun, maka jadilah raja dan menteri yang takut kepada Allah swt. Kerana apa? hanya orang yang takut kepada Allah sajalah yang akan meraih kemenangan di dunia dan di akhirat.

Adik-adik didikkan yang disayangin...

Berilmulah, berimanlah dan beramallah... Hindari diri dari menjadi manusia yang sombong dan bongkak dengan ilmu yang sedikit yang ada di dada. Tiada bezanya kita dengan pengembala kambing, jika pengembala kambing itu lebih bertakwa kepada Allah. Bukankah Allah melihat ketakwaan seorang hamba? Allah tidak melihat derajat kita di sisi manusia!

Adik-adik didikkanku ya di Rahmati Allah...

Terlalu banyak pesan yang ingin kakak coretkan untuk kalian, tapi cukuplah sampai di sini. Cukuplah Firman Allah swt dan Sabda baginda Rasulullah menjadi pegangan kalian. Teruskan perjuangan kalian menjadi manusia yang berilmu, ingat... dari seekor semut hitam pun Allah swt boleh datangkan ilmu, bukan hanya dari seorang alim ulama atau dari seorang guru. Bergurulah hingga ke hujung dunia. Semoga kalian temukan apa yang kalian cari.

Fi Amanillah,

Surat dari hujung jari,

Faqir Ilalllah, Kakak kalian...

Ummu Sakinah Muhammad.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pandangan anda? Your Opinion Please... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Populer