Blog Archive

Jumaat, 8 Julai 2011

Mahasiswa dan Google Translate


Sebagai manahasiswa, apakah sahabat semua pernah menghadapi kesulitan dalam menterjemah bahasa? Pasti pernah bukan? 


Itulah yang saya hadapi sekarang. Memandangkan naik saja pertengahan semesta nanti saya akan berhadapan dengan beberapa paper lagi dan semuanya dalam bahasa arab, saya mula kewalahan untuk mencerna kata demi kata yang ada di dalam kitab.

Namun, bukanlah perjuang jika cepat mengalah. Dan di sinilah kita harus mengucapkan rasa syukur kerana dalam keburukan teknologi tanpa sempadan ini, masih ada kebaikan yang dapat dimanfaatkan. 

Google translate antara cara yang paling mudah untuk menterjemah perkataan-perkataan yang sukar difahami selain membuka kamus. hehe.. 

Memang, bagi seorang akademisi, menggunakan google translate sebanrnya agak meragukan. Namun, sedikit sebanyak ia turut membantu dalam menyelesaikan kekusutan dalam memahami perkataan. Saya baru selesai memahami 13 muka surat dari fiqh munakahat dan masih ada 53 muka surat lagi untuk di hadam. Doakan saya ya sahabat semua! Jazakumullah khoral jaza kerana membaca entry ini! 

Apapun! Khoibar khoibar ya yahudd! Wahai para yahudi! Ingatlah peristiwa khoibar! ;) 

Maas salamah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pandangan anda? Your Opinion Please... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Populer