Blog Archive

Selasa, 21 Disember 2010

Prajurit Subuh

Hari ini masuk hari ke 2saya menjalankan gerakan "Prajurit subuh" di rumah tercinta @ hostel. Sebenarnya sudah lama saya niatkan untuk menjalankan misi ini. Khusus buat ahli rumah saya di kampus kerana saya belum mampu untuk mengejutkan seluruh hostel :D

Alhamdulillah, setiap kali saya ketuk pintu bilik masing-masing, semuanya merespon dengan baik. Kami serumah sudah seperti 1 keluarga dengan pelbagai karekter. Yang pasti, senyuman adalah hadiah yang menyegarkan ketika membangunkan para "adik dan kakak" dari tidurnya.

Tak sulit nak membangunkan mereka, mungkin kerana mahasiswa yang sudah terbiasa dengan jam tidur yang tidak menentu maka kebanyakkan ahli rumah saya adalah insan-insan yang sensetif.

Kenapa misi ini saya gelarkan sebagai misi "Prajurit Subuh"?


Pasti anda semua masih ingat akan kata-kata seoran yahudi "Kami hanya akan takut jika umat Islam solat subuh berjemaah seperti mereka mengerjakan solat Jumaat"

Hmm... di sinilah seharusnya kita mula mengatur strategi. Dari seawal 5.54 pagi. Ketika semua manusia berada dalam keadaan lengah dan tidak memikirkan apa-apa. Seorang pejuang seharusnya menjadikan waktu ini sebagai "prime time" untuk memulakan aktiviti, bergerak dan berjuang.

Waktu Fajar

Allah SWT juga menjanjikan pertolongan bagi mereka yang memohon kepada Allah sehingga tiba waktu subuh! Ini termaktub seperti hadis qudsi di bawah.

Apabila tersisa sepertiga dari malam hari Allah 'Azza wajalla turun ke langit bumi dan berfirman : "Adakah orang yang berdo'a kepadaKu akan Kukabulkan? Adakah orang yang beristighfar kepada-Ku akan Kuampuni dosa- dosanya? Adakah orang yang mohon rezeki kepada-Ku akan Kuberinya rezeki? Adakah orang yang mohon dibebaskan dari kesulitan yang dialaminya akan Kuatasi kesulitan-kesulitannya?" Yang demikian (berlaku) sampai tiba waktu fajar . (HR. Ahmad)

Bahkan Allah SWt menjanjikan syurga bagi siapa saja yang solat pada 2 waktu dingin iaitu subuh dan asar.

Abu Musa mengatakan bahwa Rasulullah bersabda, "Barangsiapa yang shalat pada dua waktu dingin (subuh dan ashar), maka ia masuk surga."

Tahukan anda apa yang dikatakan oleh Abdullah ibn Umar tentang nilai seorang manusia?


"Dahulu, apabila kami tidak menemukan seseorang itu dalam solat subuh dan Isya' maka kami akan memberikan penilaian buruk kepadanya!"


Tidakkah perkataan ini menggentarkan hati anda? lihatlah kondisi anda saat subuh menjelang, ketika fajar merekah, saat keberkahan langit ditebar dan ketika para malaikat Allah menyebiutkan para hamba di hadapan Rabbnya!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Populer