Blog Archive

Sabtu, 16 Oktober 2010

Memberi tanpa minta di balas



Semalam saya jalan-jalan di MPH *****. Cari beberapa buah buku untuk dijadikan rujukan. Alhamdulillah, setelah 1 jam akhirnya saya membawa balik 4 buah buku baru.


1. Aku, Buku Dan Cinta -Dr. Aidh' al Qarni
2. Aku Terima Nikahnya - Hasrizal Abdul Jamil
3. Travelog Syahadah - Muhammad Rashidi Abdullah
4. Ensiklopedia Tafsir Mimpi (Terjemahan) - Muhammad Ibnu Sirrin
------------------------------------------------------------------------------------

Buku-buku ini baru saya belek satu-persatu. Ada yang saya baca sekali imbas. Ada diantaranya dah lama saya cari seperti Tafsir Mimpi Ibnu Sirrin. 3 buah buku lagi saya beli untuk dijadikan rujukan dalam penulisan. Ada yang bertanya "beli pakai duit company ke?" hehehe, tak... beli pakai duit sendiri... Lagipun ini untuk pelaburan akhirat, kenapa nak kedekut. :)

Buku-buku ini akan menjadi teman tidur saya untuk beberapa bulan kedepan. Insha Allah. Belum sampai 24 jam "mereka" menjadi teman saya, saya telah memperolehi 1 pelajaran yang sangat berharga...

MEMBERI TANPA MINTA DI BALAS...


Harus kita akui, kita memberi dengan mengharapkan balasan dan imbalan. Kita memberi agar dilihat manusia. kita memberi dengan harapan 1 hari nanti pemberian kita akan dibalas. Tetapi, fahamkan kita erti MEMBERI?
Ops, jangan salah sangka dulu... Jangan menilai buku melalui kulitnya :) Walaupun buku diatas "expose" tentang nikah intinya lebih kepada pelajaran tentang kehidupan.

Saya tertarik dengan kata-kata diatasnya "Melihat perkahwinan sebagai medan untuk memberi, akan menjadikan kita lebih memikirkan soal PERANAN dan bukannya HAK yang tiada berkesudahan"

Saya suggest buku ini untuk jadi bahan bacaan dan rujukan kepada remaja dan dewasa sekalian. Tak rugi "berguru" dengan buku ini. Secara jujur saya katakan, buku ini telah memecahkan banyak persoalan yang bermain di minda saya tentang jodoh dan kehidupan. Kata orang 22 tu usia yang masih muda. Iya, masih muda dan masih banyak garam yang harus saya makan. Namun, muda atau tua itu bukan terletak pada nombor usia, tetapi pada kematangan diri.

So nak tau apa maknannya MEMBERI TANPA MINTA DIBALAS? cekidot this book! :) Ada yang berminat dan nak pesan melalui saya? hehe... Oya, ini blog penulisnya. Ust. Hasrizal. Tunggu review saya untuk 3 buku yang lain ;) Insha Allah, biiznillah.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Populer